اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

جستجو

فضیلت ماه رمضان »

چکیده مقاله

1398/06/20

  11:51:00 ق.ظ, توسط sara  
موضوعات: بدون موضوع

چکیده مقاله

 موضوع:چکیده مقاله

عنوان:علل ترک نماز در جوانان

محقق:نسرین اکرمی

                                                                                 چکیده

نماز، زیباترین جلوه ی پرستش و والاترین گونه ی نیایش است و جلوه ای زیبا از بندگی و عبودیت و سرآغاز صعود به رفیع ترین قله های معنویت و معرفت و شناخت الهی است.

با توجه به اینکه علل ترک نماز در جوانان موضوعی دینی ـ اجتماعی است و رعایت نکردن آن اثرات مستقیمی بر روی فرد و همچنین خانواده و اجتماع می گذارد و در دنیا و آخرت، اثرات زیان باری درپی دارد، بنابراین ریشه یابی علت های آن ، اهمیت بیشتری پیدا می کند و به همین دلیل باید برای نماز و عبادت نوجوانان اهمیت زیادی قائل شد.

این فریضه ی مهم در بین نوجوانان به علت هایی مورد بی توجهی قرار گرفته است. که شامل علل فردی، اجتماعی و محیطی می شود. علل فردی شامل: بی تفاوتی نسبت به عبادت، نداشتن روحیه‌ی عبادت و علل خانوادگی که عبارتست از: گفتار و کردار نسنجیده و فساد در خانواده ها و علل محیطی که شامل محیط آموزشی است که فقدان سلامت محیط مدرسه و عملکرد نادرست مربیان دینی و پرورشی و فقدان برنامه ریزی دراز مدت در باب نماز می توان اشاره کرد. و در بحث علل محیطی، علل اجتماعی را نیز می توان نام برد که شامل: نقش روحانیون و نقش دوستان و رسانه می‌باشد.

و اما ترک نماز بازتاب دنیوی و اخروی دارد که دنیوی آن شامل برداشتن برکت از عمر و روزی و افسردگی و بازتاب اخروی گرفتاری در دوزخ و وحشت و فشار قبر و محرومیت از شفاعت است.

و بالاخره مهم ترین مسئله راه های تشویق جوانان به نماز است که از جمله اهمیت دادن به نماز جوانان، آموزش عملی احکام و استقبال از جوانان در مکان های برگزاری نماز تا با بهره گیری از این موارد هر چه بهتر بتوان جوانان دلبندمان را با حقایق و معارف دین آشنا کرد.

واژگان کلیدی: صلوة،نوجوان.


فرم در حال بارگذاری ...